Opgaver – Lille Dag#


Opgave 1: Repetitionsopgave om rekursion og sumtegnet#

Der defineres rekursivt en følge af tal \(c_0,c_1,c_2,\dots\) på følgende måde:

\(c_0=0\), \(c_1=1\), \(c_2=2\) og for \(n \ge 3\) gælder \(c_n=c_{n-1}c_{n-2}+c_{n-3}.\)

Spørgsmål a#

Hvilken værdier har \(c_3,c_4\) og \(c_5\)?

Spørgsmål b#

Hvilken værdier har \(\sum_{k=0}^n c_k\) for \(n=0,1,2,3,4\) og \(5\)?


Opgave 2: Summen af ulige tal og induktion#

Spørgsmål a#

Beregn for \(n=1,2,3,4\) summen af de første \(n\) ulige naturlige tal. Med andre ord: bestem værdien af \(\sum_{k=1}^n (2k-1)\) for \(n \in \{1,2,3,4\}.\) Er der et mønster i de fundne værdier? Find/gæt nu et kort udtryk for \(\sum_{k=1}^n (2k-1)\) som giver det rigtige svar for \(n \in \{1,2,3,4\}\) og check at dit gæt også giver den rigtige værdi for \(\sum_{k=1}^n (2k-1)\) hvis \(n=5.\)

Spørgsmål b#

Lad \(P(n)\) være det logiske udsagn at \(\sum_{k=1}^n (2k-1)\) er lig med det korte udtryk du fandt i spørgsmål a. Målet er nu at vise at \(P(n)\) er sandt for alle naturlige tal \(n\) (dvs. for alle \(n \in \mathbb{N}=\mathbb{Z}_{\ge 1}\)).

Vis at induktionsstarten holder.

Spørgsmål c#

Gennemfør nu induktionsskridtet og brug bagefter induktionsprincippet til at konkludere at \(P(n)\) er sandt for alle naturlige tal \(n\).



Opgave 3: Den geometriske række#

I en geometrisk talfølge er hvert tal lig det forrige tal ganget med en fastholdt faktor. En geometrisk række er en sum af en geometrisk talfølge. Lad \(r \in \mathbb{C} \setminus \{1\}\) være et komplekst tal og \(n\) et naturligt tal. I denne opgave vises følgende identitet:

\[1+r+\cdots + r^n= \frac{r^{n+1}-1}{r-1}.\]

Spørgsmål a#

Hvorfor må \(r\) ikke være lig med \(1\) i identiteten?

Spørgsmål b#

Tjek at identiteten holder for \(n=1\).

Spørgsmål c#

Vis at identiteten \(1+r+\cdots + r^n= \frac{r^{n+1}-1}{r-1}\) holder for alle naturlige tal \(n\).


Opgave 4: En hoppebold og den geometriske række#

Spørgsmål a#

En hoppebold slippes to meter over gulvet. Efter at have ramt gulvet hopper den én meter op igen, anden gang en halv meter, en kvart meter tredje gang, osv. Altså faldhøjden halveres, for hvert påbegyndt nyt fald. Lad nu \(n\) være et naturligt tal. Find et udtryk som giver afstanden bolden har tilbagelagt, når den rammer gulvet for \(n\)’te gang.

Spørgsmål b#

Hvor mange meter når hoppebolden at tilbagelægge inden den ligger stille på gulvet?


Opgave 5: En ulighed#

En følge af reelle tal \(a_0,a_1,\dots\) bliver defineret rekursivt som følger:

\(a_1=0\) og \(a_n=\sqrt{2+a_{n-1}}\) hvis \(n \ge 2\).

Spørgsmål a#

Beregn \(a_1,a_2,a_3\) og \(a_4\).

Spørgsmål b#

Påstanden er nu at der for alle naturlige tal \(n\) gælder, at \(a_n<2\). Bevis det vha. induktion efter \(n\).


Opgave 6: Areal under en parabel#

Lad \(N\) være et positivt reelt tal og \(n\) et naturligt tal. Vi definerer \(d=N/n\). Som kendt fra gymnasiet kan arealet mellem parablen og første aksen fra \(x=0\) til \(x=N\) beregnes som følger:

\[\int_0^N x^2 dx =\frac13 N^3-\frac13 0^3=\frac13 N^3.\]

I denne opgave undersøges i hvilken grad dette areal tilnærmes med den endelige sum \(\sum_{k=1}^n d\cdot(kd)^2\). Situationen illustreres i følgende figur:

Spørgsmål a#

Brug tegningen til at indse at

\[\frac13 N^3 \le \sum_{k=1}^n d\cdot (kd)^2.\]

Spørgsmål b#

Det kan vises at for alle naturlige tal \(n\) og alle komplekse tal \(a,b_1,\dots,b_n\) det gælder at

\[a \cdot (b_1+\cdots+b_n)=a\cdot b_1+\cdots + a \cdot b_n.\]

Bruge dette til at indse at

\[d^3\sum_{k=1}^n k^2=\sum_{k=1}^n d^3\cdot k^2=\sum_{k=1}^n d\cdot (kd)^2.\]

Spørgsmål c#

Brug induktion efter \(n\) til at indse at \(\sum_{k=1}^n k^2=\frac13 n(n+1/2)(n+1)\) for alle naturlige tal \(n\).

Spørgsmål d#

Vis nu at \(\sum_{k=1}^n d\cdot (kd)^2=\frac{1}{3}N(N+d/2)(N+d)\).