Opgaver – Store Dag#

Opgave 1: Tallet i#

I denne opgave får du nogle indledende erfaringer med de komplekse tal.

Spørgsmål a#

Hvad er \(i^2\), \(i^3\), \(i^4\), \(i^5\), \((-i)^2\), \((-i)^3\), \((-i)^4\) og \((-i)^{-5}\,\)?

Spørgsmål b#

Hvad er realdelen og imaginærdelen af de komplekse tal \(10+i\), \(3\) og \(i\)? Hvad med realdelen og imaginærdelen af tallet \(-5-i7\,\)?

Spørgsmål c#

Hvad er \(\mathrm{Re}(-5-7i)\) og \(\mathrm{Im}(-5-7i)\)?

Spørgsmål d#

Skriv de komplekse tal \(\,7i-5\,\), \(\,i(7i-5)\,\) og \(\,i(7i-5)i\,\) på rektangulær form.


Opgave 2: Den komplekse talplan#

Spørgsmål a#

Betragt de følgende ti tal: \(-2,\,0,\,i,\,2-i,\,1+2i,\,1,\,-2+3i,\,-5i,\,3\,\) og \(\,-1-2i\,.\)

Hvilke af dem er komplekse, hvilke er reelle, og hvilke er rent imaginære?

Indtegn de ti tal i den komplekse talplan.

Spørgsmål b#

Givet tallet \(z=4+i\,\).

  1. Indtegn de fire tal \(\,z\,,\,iz\,,\,i^2z\,\) og \(\,i^3z\,\) i den komplekse talplan.

  2. Hvad sker der geometrisk i den komplekse talplan når et komplekst tal bliver ganget med \(i\,\)?

  3. Og divideret med \(i\,\)?


Opgave 3: Grundlæggende udregninger#

Spørgsmål a#

Find ved hjælp af elementære udregninger den rektangulære form for de følgende komplekse tal.

  1. \((5+i)(1+9i).\)

  2. \(i+i^2+i^3+i^4.\)

  3. \(\displaystyle{\frac{1}{1+3i}+\frac{1}{(1+3i)^2}}.\)

  4. \(\displaystyle{\frac{1}{(1+i)^4}}.\)

  5. \(\displaystyle{\frac{5+i}{2-2i}}.\)

  6. \(\displaystyle{\frac{3i}{4}}\,\) og \(\displaystyle{\frac{i2}{4}}.\)

Spørgsmål b#

Givet er to reelle tal \(a\) og \(b\,\), ikke begge to lig med \(0\).

  1. Hvorfor er tallet \(\,\,\displaystyle{\frac{1}{a+ib}}\,\,\) ikke på rektangulær form?

  2. Udregn \(\mathrm{Re}\displaystyle{\left(\frac{1}{a+ib}\right)}\,\) og \(\mathrm{Im}\displaystyle{\left(\frac{1}{a+ib}\right)}\,\,\).


Opgave 4: Konjugering#

I Definition 3.2.3 blev den komplekst konjugerede \(\overline{z}\) af et komplekst tal \(z\) defineret. Læs eventuelt denne definition først hvis du er i tvivl om hvad \(\overline{z}\) præcist betyder.

Spørgsmål a#

Vis at \(\overline{\overline{2+3i}}=2+3i\) og at \(\overline{(2+3i)\cdot (2+3i)}=\overline{2+3i}\cdot \overline{2+3i}\). Vis nu at mere generelt \(\,\overline{\overline{z}}=z\,\) og at \(\,\overline{z_1\cdot z_2}=\overline{z_1}\cdot\overline{z_2}\,\) for all komplekse tal \(z_1\) og \(z_2\).

Spørgsmål b#

Lad \(z=a+ib\neq 0\) være et givet komplekst tal. Hvilket komplekst tal svarer til spejlbilledet af \(z\) i

  1. nulpunktet af den komplekse plan,

  2. den reelle akse,

  3. den imaginære akse,

  4. linjen med hældning \(1\) gennem nulpunktet?

Angiv facit både på rektangulær form og ved hjælp af formler hvor \(z\), \(\overline{z}\) og \(i\) kan indgå.


Opgave 5: Absolutværdi#

Ved absolutværdien \(\,\left|z\right|\,\) af et komplekst tal \(z\) forstås afstand mellem \(0\) og \(z\) i den komplekse talplan. Se eventuelt Figur 3.4. Absolutværdien kaldes også for modulus.

Spørgsmål a#

Givet er reelle tal \(a,b\) og et komplekst tal på rektangulær form \(\,z=a+ib\,.\) Bestem \(\,\left|z\right|\,.\) Mere konkret, hvad er \(|2+3i|\)?

Spørgsmål b#

Undersøg hvilken geometrisk betydning for to vilkårlige komplekse tal \(\,z_1\,\) og \(\,z_2\) absolutværdien \(\,\left|z_1-z_2\right|\,\) har. Illustrér gerne med eksempler.

Spørgsmål c#

En mængde i den komplekse talplan er givet ved

\[\big\{z \in {\mathbb C} \, \mid \, |z-1|\, = \, 3\big\}\,.\]

Giv en geometrisk beskrivelse af mængden.


Opgave 6: Mængder i den komplekse talplan#

I den komplekse talplan betragter vi talmængden \(\,M=\left\{z \,\, | \,\, |z-1+2i|\leq 3\,\right\}\,.\)

Spørgsmål a#

Beskriv \(M\) og indtegn \(M\) i den komplekse talplan.

Spørgsmål b#

Bestem \(M \cap \mathbb{R}\), dvs. den delmængde af \(\,M\,\) bestående af alle reelle tal i \(M\).


Opgave 7: Parenteser og regnearternes hierarki#

Spørgsmål a#

Givet tallet \(\,\,z=3(i-10)-5(7-2i)-i(3i-5)+3i(i-5)\,.\,\) Find den rektangulære form for \(z\,.\)

Spørgsmål b#

Givet er tallene

\[a=5-i(3-i)+6i\,\,\, \mathrm{og} \,\,\,b=-5-4(-2i+1)\,.\]

Skriv tallet \(\,z=a+ib\,\) på rektangulær form.


Opgave 8: Brøker#

Spørgsmål a#

Bestem realdelen og imaginærdelen af \((-2+3i)/i\) og skriv tallet på rektangulær form.

Spørgsmål b#

Reducér det følgende udtryk og skriv det på rektangulær form. \(\displaystyle{\frac{3}{5}- \frac{3-2i}{2+i}}\)

Spørgsmål c#

Lad \(b,c\) og \(d\) være følgende reelle tal:

\[b=5 \,,\, \, c=\frac{6}{7} \,,\, \, d=\frac{2}{3} \,\]

Find følgende tal:

\[c+d\,,\, \, d \cdot b\,,\, \,\frac{b}{d}, \, \, \, \frac{d}{c}.\]

Spørgsmål d#

Lad \(k,n,m\) og \(s\) være følgende komplekse tal:

\[k=1+i \cdot \sqrt{3} \,,\, \, n=5 \cdot i \,,\, \, m=1+i \,,\, \, s=i \cdot 4 +3.\]

Skriv følgende komplekse tal på rektangulær form:

\[\frac{m}{n} \,,\, \, \frac{k}{s} \,,\, \, \frac{1}{m} + s.\]

Opgave 9: Ordning af komplekse tal#

I de reelle tal har vi den velkendte mindre end ordningsrelation \(\,<\,\) som for alle \(\,a,b\,\) og \(\,c\,\) i \(\mathbb R\) opfylder:

  1. Kun én af påstandene \(\,a<b,\) \(\,b<a\) eller \(\,a=b\,\) er sand.

  2. Hvis \(\,a<b\,\) og \(\,b<c\,\) så er \(\,a<c\,.\)

  3. Hvis \(\,a<b\,\) så er \(\,a+c<b+c\,.\)

  4. Hvis \(\,a<b\,\) og \(\,0<c\,\) så er \(\,ac<bc\,.\)

Spørgsmål a#

Afprøv de fire påstande med nogle eksempler.

Spørgsmål b#

Vis at ordningsrelationen \(\,<\,\) fra de reelle tal IKKE kan udvides til at gælde for alle komplekse tal. Mere præcist, vis at der ikke findes en ordningsrelationen \(\,<\,\)\(\mathbb C\) som udvider ordningsrelationen \(\,<\,\) fra de reelle tal og som opfylder de fire punkter ovenfor for alle \(\,a,b\,\) og \(\,c\,\) i \(\mathbb C\).