Opgaver – Store Dag#

Opgave 1: Mængder på listeform#

Lad \(A\) og \(B\) være endelige mængder, givet på listeformerne:

\[A = \{n \in \Bbb{N}\, | \, n=m^2 \,\,\,\mathrm{hvor} \,\,\, m \in \{1,2,3,4,5\}\},\]
\[B = \{n \in \Bbb{N} \, |\, n=2m-1 \,\,\,\mathrm{hvor} \,\,\, m \in \{1,2,3,4,5\}\}.\]

Spørgsmål a#

Hvilke elementer indgår i mængderne \(A\) og \(B\)?

Spørgsmål b#

Hvilke elementer indgår i mængderne \(A \cap B\) og \(A \cup B\,\)?

Spørgsmål c#

Lad \(C\) og \(D\) være mængder, givet på listeformerne:

\[C = \{n \in \Bbb{N}\, | \, n=2m \,\,\,\mathrm{hvor} \,\,\, m \in \Bbb{N}\},\]
\[D = \{n \in \Bbb{N}\, |\, n=3m \,\,\,\mathrm{hvor} \,\,\, m \in \Bbb{N}\}.\]

Hvilke elementer indgår i mængderne \(C \cap D\) og \(C \cup D\,\)?

Spørgsmål d#

Beskriv med dine egne ord mængderne \(\Bbb{R} \setminus \Bbb{Q}\) og \(\Bbb{Z} \setminus \Bbb{N}\,.\)


Opgave 2: Regneregler for mængdeoperationer#

Spørgsmål a#

Nogle identiteter i mængdeteori kan illustreres ved at lave en cirkeldiagram (også kendt som Venn-diagram). I lærebogen blev for eksempel fællesmængden, foreningsmængden og differensmængden illustreres på denne måde i Section 2.1. Også mængdeidentiteter som dem i lærebogens Theorem 2.1.2 kan visualiseres vha. sådanne diagrammer.

Lav cirkeldiagrammer der visualiserer identiteterne (2.8)-(2.11) i lærebogens Theorem 2.1.2.

Spørgsmål b#

Brug udsagnslogik til at bevise identiteterne (2.4) og (2.10) i lærebogens Theorem 2.1.2.

Spørgsmål c#

Lad \(A\) og \(B\) være mænger med et endeligt antal elementer. Lad \(|A|\) betegne antal elementer i en mængde \(A\). Giv en forklaring på følgende identitet.

\(|A \cup B| = |A| + |B| - |A \cap B|\).


Opgave 3: Surjektiv, injektiv og bijektiv#

Fire mængder er givet ved:

\[A=\{ x \in \Bbb N \, | \, 1 \leq x \leq 7 \},\]
\[B=\{ x^2 \, | \, x \in A\},\]
\[C=\{ x \in \Bbb N \, | \, 1 \leq x \leq 6 \},\]
\[D=\{x \in \Bbb Z \, | \, -7 \leq x \leq 7 \wedge x \neq 0\}.\]

Nedenfor er givet fire funktioner. Afgør hvilke der er surjektive, injektive eller bijektive.

Spørgsmål a#

\(f_1 :A\rightarrow B\)

\(\ \ x \mapsto x^2\)

Spørgsmål b#

\(f_2 :D\rightarrow B\)

\(\ \ x \mapsto x^2\)

Spørgsmål c#

\(f_3 :C\rightarrow B\)

\(\ \ x \mapsto x^2\)

Spørgsmål d#

\(f_4 :\Bbb Z\rightarrow \Bbb Z\)

\(\ \ x \mapsto |x|\)


Opgave 4: En inverse funktion#

Givet er en funktion \(f: \mathbb{R} \rightarrow \mathbb{R}\) som har funktionsforskriften

\[f(x)=3x-7.\]

Spørgsmål a#

Lad \(g: \mathbb{R} \rightarrow \mathbb{R}\) være funktionen med funktionsforskriften

\[g(x)=(x+7)/3.\]

Vis ved at bruge Definition 2.2.1 fra lærebogen at \(g\) er den inverse funktion til \(f\). Bemærkning: hvis du tegner graferne til \(f\) og \(g\) vil du kunne se en symmetrisk sammenhæng mellem dem. Hvilken symmetri er det? Se eventuelt sidste del af Example 2.3.1 hvor en lignende symmetri optræder.

Spørgsmål b#

Redegør for at \(f\) er bijektiv.


Opgave 5: Fra vinkelmål til radiantal og omvendt#

Bijektioner optræder når man konverterer fra en bestemt enhed til en anden. I denne opgave genopfriskes konverting fra vinkelmål til radiantal og omvendt.

Spørgsmål a#

Angiv de radiantal der svarer til vinkelmålene \(30, 60, 120, 135\) og \(300\) grader.

Spørgsmål b#

Tegn enhedscirklen i et \((x,y)\)-koordinatsystem med centrum i Origo. Afsæt punkter på enhedscirklen svarende til buelængderne

\[\pi\,,\, \frac{\pi}{3}\,, \,\frac{-\pi}{6}\,, \,-\frac{\pi}{6}\,, \,\frac{7\pi}{12}\,,\,-\frac{3\pi}{2}\,,\,\frac{7\pi}{4}\,.\]

Hvilke vinkelmål i grader svarer de til?


Opgave 6: Cosinus og sinus repetition#

Spørgsmål a#

Benyt figuren (den blå trekant) til geometrisk bestemmelse af de eksakte værdier for \(\,\displaystyle{\cos\left(\frac{\pi}{4}\right)}\,\) og \(\,\displaystyle{\sin\left(\frac{\pi}{4}\right)}\,.\)

Spørgsmål b#

Bestem ved hjælp af symmetribetragtninger tallene

\[ \cos\left(p\,\frac{\pi}{4}\right)\,\,\,\mathrm{og}\,\,\,\sin\left(p\,\frac{\pi}{4}\right) \,\,\,\mathrm{for}\,\,\,p \in \{3, 5, 7, -1, -3, -5, -7\}\,. \]

Spørgsmål c#

Det oplyses at \(\,\displaystyle{\cos\left(\frac{\pi}{6}\right)}=\frac{\sqrt 3}{2}\,\) og \(\,\displaystyle{\sin\left(\frac{\pi}{6}\right)}=\frac{1}{2}\,.\) Indtegn punktet

\[\, \displaystyle{\left(\cos\left(\frac{\pi}{6}\right)\,,\,\sin\left(\frac{\pi}{6}\right)\right)} \,\]

på en enhedscirkel og find ved hjælp af symmetribetragtninger tallene

\[ \cos\left(p\,\frac{\pi}{6}\right)\,\,\,\mathrm{og}\,\,\,\sin\left(p\,\frac{\pi}{6}\right) \,\,\,\mathrm{for}\,\,\,p \in \{2, 4, 5, 7, 8, 10, 11\}\,. \]

Opgave 7: \(\mathrm{arccos}\), \(\mathrm{arcsin}\) og trigonometriske ligninger#

I denne opgave betragtes de inverse trigonometriske funktioner \(\mathrm{arccos}\) og \(\mathrm{arcsin}\), samt nogle trigonometriske ligninger. Hvis du har behov for at genopfriske eller se graferne til disse funktioner, så kan du kigge på Afsnit 2.3 fra lærebogen (især underafsnittet “De inverse trigonometriske funktioner”).

Spørgsmål a#

Angiv tallene \(\,\displaystyle{\mathrm{arccos}\left(\frac{1}{2}\right),\,\mathrm{arcsin}\left(-\frac{\sqrt 3}{2}\right)}\) og \(\displaystyle{\mathrm{arcsin}(1)}\,.\)

Spørgsmål b#

Lad \(x \in \mathbb{R}\) og \(y \in [-1,1]\) være reelle tal. Lad \(P\) være det logiske udsagn \(\mathrm{arccos(y)}=x\) og \(Q\) det logiske udsagn \(y=\cos(x)\). Vis at \(P \Rightarrow Q\) er sandt, men at \(Q \Rightarrow P\) ikke behøves at være sandt.

Spørgsmål c#

Der er givet mængderne \(\,A=\left[\,0\,,\,2\pi\,\right]\,\) og \(\,B=\left[\,-\pi\,,\,\pi\,\right]\,.\)

Løs ligningen \(\,\displaystyle{\cos(x)=\frac{1}{2}}\,\) inden for hver af mængderne \(\,A,\,B\,\) og \(\,\Bbb R\,.\)

Spørgsmål d#

Løs ligningen \(\,\displaystyle{\sin(x)=-\frac{\sqrt 3}{2}}\,\) inden for hver af mængderne \(\,A,\,B\,\) og \(\,\Bbb R\,.\)


Opgave 8: Andengradspolynomiumsfunktioner#

Der betragtes en funktion \(h: \mathbb{R} \rightarrow \mathbb{R}\) som har funktionsforskriften

\[h(x)=2x^2 -20x +57.\]

Spørgsmål a#

Bring funktionen \(h\) på formen \(h(x)=2(x-k_1)^2+k_2\) og angiv konstanterne \(k_1\) og \(k_2\). Brug denne form til at bestemme værdimængden til \(h\).

Spørgsmål b#

Angiv det størst mulige interval \(J \subseteq {\Bbb R}_{\geq 0}\) hvorpå restriktionen af \(h\) bliver injektiv.

Spørgsmål c#

Vi betrager nu \(h\)’s restriktion til intervallet \(J\) fra spørgsmål b og indskrænker \(h\)’s dispositionsmængde til mængden \(\mathbb{R}_{\ge 7}\) fra spørgsmål a. Den resulterende funktion er bijektiv og betegnes med \(h_1\). Mere konkret, \(h_1\) er funktionen \(h_1: J \rightarrow \mathbb{R}_{\ge 7}\) givet ved \(h_1(x)=2x^2 -20x +57.\)

Angiv en forskrift for den inverse funktion \({h_1}^{-1}\)

Spørgsmål d#

Angiv definitions- og værdimængden for \({h_1}^{-1}\)


Opgave 9: Bijektion#

Givet er funktionen \(f :\Bbb N\rightarrow \Bbb Z\) defineret ved

\( x \mapsto \left\{ \begin{array}{ll} \frac{x}{2} & x\ \mathrm{lige,} \\ -\frac{x-1}{2} & x\ \mathrm{ulige.} \\ \end{array} \right. \)

Spørgsmål a#

Er \(f\) en bijektion?

Opgave 10: Hyperbolske funktioner#

I denne opgave indføres to nye funktioner, men som er dannet af allerede kendte funktioner. De to funktioner kaldes sinus og cosinus hyperbolsk, og er defineret ved:

\(\mathrm{sinh}(x)=\frac{e^x-e^{-x}}{2}\) og \(\mathrm{cosh}(x)=\frac{e^x+e^{-x}}{2}.\)

Det antages for begge funktioner at både deres definitionsmængder og dispositionsmængder er lige med \(\mathbb R\).

Spørgsmål a#

Redegør for at \(\mathrm{sinh}(x)\) er injektiv og at \(\mathrm{cosh}(x)\) ikke er injektiv.

Spørgsmål b#

Find en forskrift for \(\mathrm{sinh}^{-1}\) ved at isolere \(x\) i ligningen \(y=\mathrm{sinh}(x)\).