Opgaver – Lille Dag#

Opgave 1: Python opgave#

Den opgave omhandler formlen fra Opgave 2c fra denne uges store dag.

Du kan bruge command console Python på din computer til at køre følgende program. Brug endelig Copy-Paste for at få Pythonkoden over i command consolen.

Spørgsmål a#

En mængde på formen \(\{1,2,3\}\) kan indføres i Python ved at skrive følgende i command consolen {1,2,3}. Som forklaret i starten af Afsnit 2.1 fra lærebogen, er rækkefølgen at elementerne ikke vigtig i en mængde. Hvordan kan man checke i Python at for eksempel \(\{1,2,3\}=\{1,3,2\}\)? Gentagelse af elementer i en mængde ændrer ikke på mængden. Man har for eksempel \(\{1,1,2\}=\{1,2\}\). Prøv at checke denne identitet i Python.

Spørgsmål b#

Kør følgende Python kode:

A={9, 12, 15, 21, 24, 27, 30, 33, 36, 42, 48, 51, 54, 57, 60, 63, 66, 69, 72, 78, 81, 84, 87, 90, 93, 96}

B={12, 16, 24, 28, 32, 36, 48, 52, 56, 60, 64, 68, 72, 80, 84, 88, 92, 96}

len(A)

len(B)

Hvad er betydning af kommandoet len?

Spørgsmål c#

Foreningsmængde og fællesmængde af to mængder \(A\) og \(B\) kan beregnes i Python som A.union(B) og A.intersection(B)

Afprøv kommandoerne på de to mængder \(A\) og \(B\) fra spørgsmål a.

Spørgsmål d#

Tjek nu ved hjælp af Python at formlen \(|A \cup B|=|A|+|B|-|A \cap B|\) holder for de to mængder fra spørgsmål a.

Spørgsmål e#

Vi introducerer nu en ny mængde C

C={6, 12, 18, 24, 30, 36, 42, 48, 54, 60, 66, 72, 78, 84, 90, 96}

Prøv at formulere en identitet om \(|A \cup B \cup C|\), nu altså med tre mængder \(A\), \(B\) og \(C\) frem for to som før. Man kan afprøve med Python om man har fundet en formel der passer.


Opgave 2: Sammensatte funktioner#

Givet er mængden \(A=\{0,1,2\}\), samt to funktioner \(f: A \to A\) og \(g: A \to \mathbb{R}\). Funktionen \(f\) har forskrift \(f(x)=2-x\), mens funktionen \(g\) har forskrift \(g(x)=2x+e^x\).

Spørgsmål a#

Er den sammensatte funktion \(f \circ g\) defineret? Hvad med \(g \circ f\)?

Spørgsmål b#

Beregn \((g\circ f)(a)\) for alle \(a \in A\).

Spørgsmål c#

Bestem forskrift, definitionsmængde, dispositionsmængde og værdimængde af funktionen \(g \circ f\).

Spørgsmål d#

Er funktionen \(g \circ f\) injektiv? Hvad med surjektiv?


Opgave 3: Omvendte funktioner#

Givet en bijektive funktion \(f: A \to B\), så betegnes den inverse funktion, også kaldt omvendt funktion, som \(f^{-1}: B \to A\) (se Definition 2.2.1 fra lærebogen). Den naturlige logaritme \(\mathrm{ln}\) indføres i Example 2.3.2 som den omvendte funktion til eksponentialfunktionen \(\mathrm{exp}: \mathbb{R} \to \mathbb{R}_{>0}\) givet ved forskriften \(x\mapsto e^x.\)

Spørgsmål a#

Angiv definitionsmængde, dispositionsmængde og værdimængde af \(\mathrm{ln}\).

Spørgsmål b#

Angiv forskrift, definitionsmængde, dispositionsmængde og værdimængde af de sammensatte funktioner \(\mathrm{ln} \circ \mathrm{exp}\) og \(\mathrm{exp} \circ \mathrm{ln}\).

Spørgsmål c#

Bevis regnereglen

\[\ln(a\cdot b)=\ln(a)+\ln(b)\]

hvor \(a\) og \(b\) er positive reelle tal (dvs. \(a,b \in \mathbb{R}_{>0}\)).


Opgave 4: Logaritmer#

Lad \(a\) være et positivt reelt tal forskelligt fra \(1\): Funktionen \(f: \mathbb R \to \mathbb R_{>0}\) er givet ved forskriften \(x \mapsto a^x\).

Spørgsmål a#

Lav en skitse af funktionens graf hvis \(a \in ]0,1[\). Er \(f\) monoton? Mere præcist, er \(f\) strengt stigende eller strengt aftagende?

Spørgsmål b#

Lav igen en skitse af funktionens graf, men nu under antagelse at \(a \in \mathbb{R}_{>1}\). Er \(f\) strengt stigende eller strengt aftagende?

Spørgsmål c#

Man kan vise at funktionen \(f\) er bijektiv, som betyder at \(f\) har en inverse funktion. Giv en forskrift af den inverse funktion til \(f\).


Opgave 5: Graf af en invertibel funktion#

Spørgsmål a#

Skitser grafer til eksponential og logaritme funktionen fra Example 2.3.2 i den samme figur. Er der en symmetri mellem disse to grafer?

Skitser også grafer til \(\tan\) og \(\mathrm{arctan}\) funktioner fra lærebogens Afsnit 2.3 (underafsnit “De inverse trigonometriske funktioner”) i en (ny) figur. Verficer at den samme symmetri gælder.

Hvad skyldes symmetrien?


Opgave 6: Hældning og inverser#

I denne opgave må man bruge at hvis man spejler en linje i planen med hældningskoefficient \(r \in \mathbb{R}\setminus \{0\}\) i linjen \(y=x\), så fås en linje med hældningskoefficient \(1/r\). Vi betragter en invertibel funktion \(f: \mathbb R \to \mathbb R\).

Spørgsmål a#

Brug resultatet beskrivet i svaret til Opgave 5 til af indse grafisk at hvis grafen til \(f\) har en tangentlinje gennem \((x,f(x))\) med hældningskoefficient \(r \in \mathbb{R}\setminus \{0\}\), så har grafen til \(f^{-1}\) en tangentlinje gennem \((f(x),x)\) med hældningskoefficient \(1/r\).

Spørgsmål b#

Konkluder at hvis \(f\) har en afledte \(f'(x)\) i \(x\), så gælder at den afledte af \(f^{-1}\) i \(f(x)\) er lige med \(1/f'(x)\). Med andre ord:

\[(f^{-1})'(f(x))=1/f'(x).\]

Spørgsmål c#

Ved at skifte variablen \(x\) ud med \(f^{-1}(x)\), omskriv formlen fra spørgsmål b til \((f^{-1})'(x)=1/f'(f^{-1}(x)).\)

Spørgsmål d#

Brug nu formlen fra spørgsmål c, til at indse at \(\mathrm{arctan}'(x)=1/\tan'(\mathrm{arctan}(x))\).

Spørgsmål e#

Brug formlen \(\tan'(x)=\tan^2(x)+1\) til at nå frem til formlen

\[\mathrm{arctan}'(x)=1/(x^2+1).\]

Bemærkning: en lignende fremgangsmåde giver anledning til formlerne:

\[\mathrm{arccos}'(x)=-1/\sqrt{1-x^2}\]

og

\[\mathrm{arcsin}'(x)=1/\sqrt{1-x^2}.\]