Opgaver – Store Dag#
Opgave 1: Udsagn#
Lad \(P\) og \(Q\) være logiske udsagn.
Vi danner nu tre nye udsagn:
\(u:\) “Mindst et af udsagnene \(P\) og \(Q\) er sande”
\(v:\) “Netop et af udsagnene \(P\) og \(Q\) er falsk”
\(w:\) “\(P\) er sandt og \(Q\) er falsk”
Spørgsmål a#
Opskriv sandhedstabeller for de logiske udsagn \(u\), \(v\) og \(w\).
Hint
Ligesom i Eksempel 1.2.1 fra lærebogen, starter man med at lave en sandhedstabel hvor alle mulige kombinationer af sandhedsværdierne at de “atomiske” logiske udtryk som indgår i udsagnet er givet. I dette tilfælde er der kun to sådanne udtryk, nemlig \(P\) og \(Q\). Derfor start med at skrive følgende sandhedstabellen.
\(P\) |
\(Q\) |
\(...\) |
---|---|---|
T |
T |
|
F |
T |
|
T |
F |
|
F |
F |
Udfyld nu den sidste søjle til hvert at de givne udsagn \(u\), \(v\) og \(w\).
Svar
Sandhedstabellen for \(u\) er:
\(P\) |
\(Q\) |
\(u\) |
---|---|---|
T |
T |
T |
F |
T |
T |
T |
F |
T |
F |
F |
F |
Sandhedstabellerne for \(v\) og \(w\) kan fås på lignende måde.
Spørgsmål b#
Lad nu \(P\) og \(Q\) betegne de logiske udsagn:
\(P\): “6 er et ulige tal” og \(Q\): “3<7”
Brug tabellerne fra forrige spørgsmål til at afklare sandhedsværdien af de tre udsagn \(u\), \(v\) og \(w\):
Svar
u: T (dvs. Sand), v: T og w: F (dvs. Falsk).
Spørgsmål c#
Hvilket af følgende logiske udsagn \(P \wedge Q\) eller \(P \vee Q\) er logisk ækvivalent med \(u\)?
Hint
Se teksten i bogen lige før Theorem 1.3.1 hvis du er i tvivl om hvad det betyder for to logiske udsagn til at være logisk ækvivalente.
Opgave 2: Eller#
I udsagnslogikken benytter vi symbolet \(\vee\) som udtales “eller”.
Lad \(P\) og \(Q\) være udsagn.
Spørgsmål a#
Opskriv sandhedstabellen for \(P \vee Q\)
Hint
Se Definition 1.2.2 i lærebogen.
Spørgsmål b#
Opskriv sandhedstabellen for \((P \vee Q) \wedge \neg(P \wedge Q)\).
Hint
Hvis du er i tvivl hvordan man opbygger en sandhedstabel for et mere indviklet udtryk som \((P \vee Q) \wedge \neg(P \wedge Q)\), så kan du få inspiration fra Example 1.2.2 fra lærebogen.
Spørgsmål c#
Giv eksempler på brug af ordet “eller” i almindeligt talesprog og analyser om betydningen af ordet “eller” er ligesom i spørgsmål a eller ligesom i spørgsmål b.
Svar
I almideligt talesprog betyder “P eller Q” tit det samme som det logiske udtryk fra spørgsmål b og ikke det matematiske “eller” fra spørgsmål a. Et eksempel er “Jeg har matematik i morgen eller i overmorgen.” Det matematiske “eller” vil ikke udelukke muligheden at man har matematik både i morgen og i overmorgen, men sprogligt er det som regel ikke det man mener. Til orientering: i logik kalder man “eller” som brugt i almindeligt talesprog for “exclusive or”, tit betegnet kort med “xor”.
Opgave 3: Sandhedstabeller#
Lad \(P\), \(Q\) og \(R\) være logiske udsagn.
Spørgsmål a#
Opskriv sandhedstabellen for det logiske udsagn: \(P \wedge ( Q \vee R)\).
Hint
Følg en lignende fremgangsmåde som Example 1.2.1 i lærebogen.
Spørgsmål b#
Opskriv sandhedstabellen for det logiske udsagn: \((P \wedge Q) \vee R\).
Spørgsmål c#
Er de logiske udsagn \(P \wedge ( Q \vee R)\) og \((P \wedge Q) \vee R\) logisk ækvivalente?
Svar
Nej
Opgave 4: Negation#
Lad \(P\) og \(Q\) være logiske udsagn.
Spørgsmål a#
Opskriv sandhedstabellen for det logiske udsagn: \(\neg P\).
Spørgsmål b#
Opskriv sandhedstabellen for det logiske udsagn: \(\neg (P \wedge Q)\).
Spørgsmål c#
Opskriv sandhedstabellen for det logiske udsagn: \(\neg P \vee \neg Q\).
Spørgsmål d#
Er de logiske udsagn \(\neg (P \wedge Q)\) og \(\neg P \vee \neg Q\) logisk ækvivalente?
Svar
Ja
Spørgsmål e#
Brug nu forrige svar på de logiske udsagn \(\neg P\) og \(\neg Q\), og udled et logisk ækvivalent udtryk for \(\neg (P \vee Q)\)
Hint
Hvis man bruge spørgsmål d på de logiske udsagn \(\neg P\) og \(\neg Q\), så fås at \(\neg (\neg P \wedge \neg Q)\) og \(\neg(\neg P) \vee \neg(\neg Q)\) er logisk æquivalente. Simplificer nu udtrykket \(\neg(\neg P) \vee \neg(\neg Q)\).
Svar
\(\neg (P \vee Q)\) er logisk ækvivalent med \(\neg P \wedge \neg Q\)
Opgave 5: Negation sproglig#
Spørgsmål a#
Lad \(P\) være udsagnet “Solen skinner.” og \(Q\) være udsagnet “Jeg er i dårligt humør.”. Forklar sprogligt hvad nedenstående udsagn dækker over:
\(\neg P\)
\(P \vee \neg Q\)
\(\neg P \wedge \neg Q\)
\(P \Rightarrow \neg Q\)
\((\neg P \wedge \neg Q) \Rightarrow (\neg P)\)
Svar
Sprogligt betyder \(P \Rightarrow \neg Q\) følgende: “Hvis solen skinner, så er jeg ikke i dårligt humør.” Der er flere muligheder, for eksempel: “Hvis solen skinner, så er jeg i godt humør.”
Opgave 6: Implikation#
Spørgsmål a#
Hvilke af nedenstående udtryk er logisk ækvivalent med \(P \Rightarrow Q\)?
\(Q \Rightarrow P\)
\(\neg P \Rightarrow \neg Q\)
\(\neg Q \Rightarrow P\)
\(\neg Q \Rightarrow \neg P\)
Spørgsmål b#
Vis at udsagnet \(P \Leftrightarrow Q\) er logisk ækvivalent med \(\neg P \Leftrightarrow \neg Q\)
Opgave 7: Contraposition#
Et helt tal \(a\) kaldes lige, hvis \(a=2b\) for et givet helt tal \(b\). På lignende måde kaldes et helt tal \(a\) ulige, hvis man kan skrive \(a=1+2c\) for et givet helt tal \(c\).
Sætning: Lad \(a\) være et helt tal. Hvis \(a^2\) er lige så er \(a\) lige.
Målet med opgaven er at vise denne sætning ved brug af udsagnslogik.
Spørgsmål a#
Ovenstående sætning indeholder en implikation. Formuler logiske udsagn \(P\) og \(Q\), således at implikationen i sætningen kan skrives som \(P \Rightarrow Q\).
Svar
\(P\) er udsagnet at “\(a^2\) er lige”, mens \(Q\) er udsagnet at “\(a\) er lige”. Med disse valg kan udsagnet “Hvis \(a^2\) er lige så er \(a\) lige.”, skrives som “\(P \Rightarrow Q\).”
Spørgsmål b#
Med \(P\) og \(Q\) som i spørgsmål a, beskriv med ord det logiske udsagn \(\neg Q \Rightarrow \neg P\)
Hint
Hvis et hel tal ikke er et lige tal er ensbetydende med at sige at et hel tal er ulige.
Svar
“Hvis \(a\) er ulige, så er \(a^2\) ulige.”
Spørgsmål c#
Ifølge den forrige opgave er de logiske udsagn \(P \Rightarrow Q\) og \(\neg Q \Rightarrow \neg P\) logisk ækvivalente. Derfor kan vi vise sætningen i opgaven ved at vise at udsagnet “Hvis \(a\) er ulige, så er \(a^2\) ulige.” er sandt for ethvert helt tal \(a\). Vis dette udsagn.
Hint
Hvis \(a\) er ulige, så gælder \(a=1+2b\) for et givet helt tal \(b\). Hvad kan der nu siges om \(a^2\)?
Opgave 8: NAND operatoren#
Den logiske operator \(\uparrow\), som kaldes NAND har følgende sandhedstabel:
\(A\) |
\(B\) |
\(A \uparrow B\) |
---|---|---|
T |
T |
F |
F |
T |
T |
T |
F |
T |
F |
F |
T |
Man kan også betragte en NAND operator som en del af et elektrisk netværk som tager to inputstrøm \(A\) og \(B\) som hver for sig kan være slået til eller slået fra, og producerer en outputstrøm. Hvis \(A\) har værdi \(T\) (hhv. \(F\)), så kan det fortolkes i et elektrisk netværk med at sige at \(A\) er slået til (hhv. slået fra). Sandhedsværdien for \(B\) og outputtet \(A \uparrow B\) har en lignende fortolkning. I sammenhængen af elektriske netværk kalder man NAND-operatoren end NAND-gate. Den tegnes i elektriske netværk som følger:
Også andre logiske operatorer som \(\neg\), \(\wedge\) og \(\vee\) kan fortolkes som gates i elektriske netværk (see wikipedia-siden “Logic gate” hvis du vil læse mere).
Spørgsmål a#
Vis at de to logiske udsagn \(A \uparrow B\) og \(\neg (A \wedge B)\) er logisk ækvivalente. Det forklarer navnet NAND: det står for not and.
Spørgsmål b#
Gør rede for at følgende elektriske netværk har den samme effekt som \(\neg A\) ved at vise at de to logiske udsagn \(A \uparrow A\) og \(\neg A\) er logisk ækvivalente.
Spørgsmål c#
Gør rede for at følgende elektriske netværk har den samme effekt som \(A \wedge B\).
Hint
Vis at de to logiske udsagn \(A \wedge B\) og \((A \uparrow B)\uparrow(A \uparrow B)\) er logisk ækvivalente.
Spørgsmål d#
Find et elektrisk netværk med to inputstrømme \(A\) og \(B\) som kun bruger NAND-gates og som har den samme effekt som \(A \vee B\).
Svar
Opgave 9: Modstridsbevis#
Betragt andengradsligningen \(x^2+bx+c=0\) hvor \(b,c \in \Bbb{Z}\). Som kendt, har denne ligning diskriminant \(D=b^2-4c.\) Lad \(P\) være udsagnet at \(D\) aldrig kan antage værdien \(2\) for \(b,c \in \Bbb{Z}\).
Spørgsmål a#
Hvad siger det logiske udsagn \(\neg P\) om diskriminanten \(D\)?
Hint
\(\neg P\) er negationen af udsagnet at \(D\) aldrig kan antage værdien \(2\) for \(b,c \in \Bbb{Z}\). Prøv at formulere det lidt pænere og kortere ren sprogligt.
Svar
\(\neg P\) er udsagnet at \(D=2\) for visse hele tal \(b\) og \(c\).
Spørgsmål b#
Vis at udsagnet \(P\) er sandt ved hjælp af et modstridsbevis.
Hint
Et modstridsbevis af et udsagn \(P\) er baseret på Ligning (1.23) fra Theorem 1.3.4 i lærebogen. Antag derfor at \(\neg P\) er sandt og prøv at finde en modstrid.
Opgave 10: Gåde#
Spørgsmål a#
Prøv selv at løse Example 1.5.2 fra lærebogen. Alternativt læs og forstå Example 1.5.2.